Czym jest zdrowie i bezpieczeństwo? Definicje, cele, prawodawstwo i zasady

Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w pracy (skrót BHP) to dziedzina interdyscyplinarna lub interdyscyplinarna, którą można określić również jako ustanowione przepisami prawa zasady lub środki, których zadaniem jest zapobieganie zagrożeniom lub szkodom dla zdrowia ludzkiego w trakcie pracy. Obecnie nie ma jednak oficjalnej definicji, dlatego w literaturze fachowej można spotkać różne definicje w zależności od punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa pracy (np. zestawienie środków ustanowionych przepisami prawa i pracodawcy, które są zapobiegać zagrożeniom lub szkodom dla zdrowia ludzkiego w procesie pracy – źródło Wikipedia).

Jaki jest cel BHP?

BHP to zestawienie wszystkich działań podejmowanych przez pracodawcę, których celem jest zapobieganie wystąpieniu zagrożeń lub uszczerbku na zdrowiu lub utracie życia pracowników. Środki mogą mieć charakter technologiczny, techniczny, prawny, organizacyjny lub administracyjny. Zestaw tych środków jest ogólnie nazywany zapobieganiem ryzyku.

Osoba posiadająca kwalifikacje zawodowe w zakresie zapobiegania zagrożeniom w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy pomaga pracodawcy w realizacji zadań z zakresu zapobiegania zagrożeniom. Osoba ta nazywana jest technikiem ochrony, popularnie także „ochroniarzem”, a dokładniej „ OZO ” (osoba o kwalifikacjach zawodowych). Dziś osoba ta jest mniej więcej organem doradczym niż wykonawczym pracodawcy. Obecnie większość osób wykwalifikowanych zawodowo pracuje już w zespołach lub organizacjach, które są w stanie lepiej świadczyć kompleksowe usługi BHP.

BHP składa się z całego szeregu obszarów i zagadnień. Są to w szczególności:

  • zarządzanie i zarządzanie ryzykiem (znajdowanie i ocena ryzyk, kategoryzacja)
  • wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące środowiska pracy, organizacji pracy i procedur pracy,
  • trening personelu,
  • zapewnienie środków ochrony indywidualnej do pracy, środków myjących, czyszczących i dezynfekujących oraz napojów ochronnych,
  • zabronione prace i miejsca pracy (ogólnie zabronione prace oraz prace i miejsca pracy zabronione dla określonych grup pracowników),
  • bezpieczeństwo urządzeń technicznych (zastrzeżonych tj. urządzeń elektrycznych, gazowych, ciśnieniowych, dźwigowych i innych),
  • higiena pracy,
  • służby medycyny pracy (przeglądy pracy, badania lekarskie pracowników itp.),
  • ergonomii,
  • oznaczenia i sygnały bezpieczeństwa,
  • rozwiązywanie wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Ochrona przeciwpożarowa, zarządzanie kryzysowe oraz, w bardzo ograniczonym zakresie, ekologia przedsiębiorstwa (ochrona środowiska u pracodawcy) są również wplecione w problematykę BHP.

Ustawodawstwo a zdrowie i bezpieczeństwo

Najważniejszą ustawą z punktu widzenia BHP jest ustawa nr 262/2006 Coll. Kodeks pracy, który opiera się na podstawowych wymogach dotyczących relacji między pracownikiem a pracodawcą. Inne podstawowe regulacje to ustawa nr 309/2006 Dz. O zapewnieniu innych warunków BHP. Dziedzina BHP jest dodatkowo regulowana przez inne przepisy ustawowe, wykonawcze i wykonawcze, które koncentrują się na konkretnych działaniach i działaniach w organizacji. Dla wyobrażenia, obecnie istnieje około 104 ustaw i dekretów (jeśli nie liczyć norm).

Kto jest objęty BHP i kto jest odpowiedzialny za BHP

BHP dotyczy nie tylko pracodawców, ale także wszystkich osób fizycznych, które legalnie mają styczność z działalnością zawodową pracowników. Wyżej wymieniony pracodawca, zgodnie z regulacjami prawnymi Republiki Czeskiej i ogólnie filozofią UE w odniesieniu do BHP, obejmuje również wszystkie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Pracodawca jest głównie odpowiedzialny za stałe zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji. Następnie starsi pracownicy, w zakresie wykonywanych stanowisk. Odpowiedzialność za realizację praw i obowiązków w zakresie BHP może mieć konsekwencje karne.

Zasady BHP

Główne zasady BHP, zgodnie z ww. ustawami, to w szczególności wdrożenie tzw. zarządzania i analizy ryzyka, wdrożenie kontroli stanu i działania środków BHP z późniejszą poprawą tego stanu i eliminacją zidentyfikowane rozbieżności i wady. Zawsze uważa się, że pracodawcy i pracownicy powinni proaktywnie zapobiegać ryzyku, a nie radzić sobie z jego konsekwencjami.

BHP i szkolenia pracowników

Pojęcie szkolenia BHP („szkolenie BHP”) jest w naszym systemie prawnym nieznane, jednak powszechnie uznaje się, że wynika ono z § 103, a mianowicie z art. 2) Kodeksu pracy, w którym stanowi, że pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom przeszkolenie w zakresie przepisów prawnych i bezpieczeństwa w zakresie BHP. Szkolenie pracowników w zakresie BHP to jedno z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy – bez wyjątku. Z drugiej strony, każdy pracownik musi ukończyć szkolenie BHP w czasie, który jest bezpośrednio przewidziany przez prawo (szczegóły poniżej).

Formy szkolenia

  • Szkolenie realizowane bezpośrednio w miejscu pracy.
  • Szkolenie poza terenem zakładu, na przykład na torze wyścigowym lub u dostawcy szkoleń.
  • Szkolenia online przez Internet w formie tzw. e-learningu

Rodzaje treningów według punktu widzenia czasu

  • Szkolenie wstępne pracowników.
  • Okresowe (powtórzone) szkolenia pracowników
  • Szkolenie przy zmianie stanowiska pracy związanej ze zmianą zagrożeń w miejscu pracy

Rodzaje szkoleń według zajęć

  • Podstawowe – szkolenie, które ukończyli wszyscy pracownicy niezależnie od czynności wykonywanych w pracy.
  • Szczególne kompetencje zawodowe – szkolenia, które kończą pracownicy obsługujący maszyny lub urządzenia lub wykonujący czynności o podwyższonym stopniu ryzyka (np. obsługa wózka manipulacyjnego, praca na wysokości, BHP na budowie itp.).

Dokumentacja BHP i coroczny przegląd BHP

Przetwarzanie dokumentacji BHP i regularne kontrole BHP są również obowiązkową częścią każdej organizacji zatrudniającej pracowników.

Dokumentacja to zbiór dokumentów, które zawsze są przetwarzane precyzyjnie pod kątem działań i ryzyk w danej organizacji. Należą do nich na przykład przekrojowe wytyczne BHP, ocena i ocena ryzyka, kategoryzacja pracy, rejestry wypadków przy pracy, wytyczne dotyczące przydzielania ŚOI i inne wytyczne oraz lokalne przepisy bezpieczeństwa operacyjnego, które są zawsze dostosowane do struktury organizacyjnej i warunki w organizacji. Dokumentacja BHP jest zwykle przygotowywana przy zatrudnieniu pierwszego pracownika i konieczna jest jej ciągła aktualizacja, czy to z wewnętrznych przyczyn organizacyjnych, czy też ze względu na zmianę przepisów. Dokumentacja jest zwykle aktualizowana w ramach kontroli BHP.

Celem audytu BHP jest kompleksowe sprawdzenie i skonfigurowanie systemu BHP w konkretnej organizacji w odniesieniu do systemu prawnego Republiki Czeskiej oraz regulacji wewnętrznych w firmie. Kontrola przeszłości polega głównie na fizycznym oględzinach miejsc pracy i sprawdzeniu, czy dokumenty odpowiadają rzeczywistości i odwrotnie. Z każdej corocznej kontroli należy sporządzić pisemny raport, w którym m.in. zostaną wykryte wady i braki wykryte w ramach dochodzenia. Należy je natychmiast usunąć, a następnie należy podjąć środki, aby zapobiec ich ponownemu wystąpieniu.

Zdrowie i bezpieczeństwo w podsumowaniu

BHP jest postrzegane przez pracodawców głównie jako obowiązek i prawna konieczność, a nie obszar, który „przyniesie” coś lub „zarobi” organizacji. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że życie ludzkie jest tylko jedno, więc jeśli pracodawca chce, aby ludzie pracowali na jego zlecenie, musi zapewnić im warunki do bezpiecznego wykonywania pracy. Jako pracodawca nie musisz szukać przede wszystkim krótkoterminowego zysku w postaci pieniędzy w BHP, ale raczej długoterminowego zysku z punktu widzenia świadomego i odpowiedzialnego pracodawcy, dla którego praca jest przyjemnością.